ZEBRA pomáhá v Popůvkách

08. 04. 2020


 
V Pardubicích-Starém Hradišti má svůj výrobní závod nejmladší česká automobilka ZEBRA GROUP vyrábějící užitkové vozy.  ZEBRA, správným označením víceúčelový nosič nástaveb, byla kompletně vyvinuta a vyrobena v České republice. Její vývoj sahá do počátku devadesátých let, kdy se na trhu objevil její předchůdce pod jménem Magma. Zásadní změna se však odehrála po roce 2014, kdy došlo k výraznému přepracování a novému zahájení výroby. Změnila se konstrukce náprav, diferenciálů a řízení, přibyla větší spojka a chlazené kotoučové brzdy se zátěžovým regulátorem a příprava pro ABS. Přepracování se dotklo i designu kabiny, v níž jsou nyní odpružené sedačky, a vozidlo má i denní svícení s technologií LED a bihalogeny. Jezdí rychlostí od 0,6 km/hod.,i s využitím tzv. ručního plynu což je praktické zejména při zametání, až po 80 km/hod.
 
zebra-hydraulika.JPG

Krátká a dlouhá varianta
Vozidlo disponuje plnohodnotnou třícestnou hydraulikou, která umožňuje použití široké škály aplikací a přídavných nástaveb. Lze jej tak využít k celoroční komunální údržbě komunikací, nakládání s odpady, péči o veřejné osvětlení a zeleň, při stavebních pracích apod. Je vyráběna v krátké i dlouhé variantě s nosností do 3,5 tuny. Dlouhá varianta vozu ZEBRA má o  40 cm celkovou délku i rozvor náprav, než varianta krátká. Ostatní technické parametry a jízdní charakteristiky jsou u obou vozů shodné. Může nést na pětačtyřicet druhů výměnných nástaveb díky tříokruhové hydraulice umožňující nést nástavby vpředu, vzadu i na korbě. Hydraulika je řešená buď s možností nezávislého proporcionálního nastavení průtoku oleje ve dvou 44 litrových okruzích z místa řidiče, nebo s konstantním průtokem oleje a z místa řidiče se pouze aktivují jednotlivé okruhy s možností regulace manuálně u rychlospojek.

Silný vznětový motor
ZEBRA je osazena výkonným třílitrovým motorem o výkonu 72 kW a maximálním točivým momentem 270 Nm splňujícím emisní třídu Euro 5, tedy bez Ad Blue, které může ZEBRA uvádět na trh až do konce roku 2022 Motor od italské firmy VM Motori je vodou chlazený, čtyřdobý vznětový a přeplňovaný common rail. VM Motori byla založena roku 1947 ve městě Cento v oblasti Emilia-Romagna dvojicí Claudio Vancini a Ugo Martelli, od jejichž příjmení pochází zkratka VM. Dieselové motory VM Motori jsou mimo jiné montovány do vozů Iveco a Jeep.

Konkurenční výhody
Mezi největší konkurenční výhody vozidel ZEBRA patří kromě cenové dostupnosti víceúčelovost nástaveb, bezporuchový provoz, zkušenosti české firmy a dostupnost náhradních dílů. Její konkurenční výhodou jsou i nízké provozní náklady. Na vozidlo je poskytována záruka po dobu šestatřiceti měsíců se servisem po celé republice.
 
S béčkem a bez daně
ZEBRA je kvůli dokladům a jednoduchosti obsluhy homologována jako Speciální stroj – nosič výměnných nástevb , pro řízení tedy stačí průkaz skupiny B. Většinou se ale prodává v kategorii samojízdný pracovní stroj s váhou do 3,5 tuny, kdy odpadá povinnost technické kontroly a placení silniční daně po celou dobu provozu vozidla
 
Zebra-MF-(1).JPG
 
ZEBRA od AGROTEC a.s.
Obec Popůvky se nalézá v zalesněné části Bobravské vrchoviny pouhých dvanáct kilometrů jihozápadně od středu Brna. Zástavbu obce jako jedinou protíná na své trase dálnice D1 z Prahy do Brna. Starostku obce Miluši Červenou jsme požádali, aby se s námi podělila o první dojmy a zkušenosti, které má s vozem ZEBRA, který od začátku letošního roku v obci používají.
 
Paní starostko, vaše obec si prostřednictvím společnosti AGROTEC a.s.  pořídila víceúčelový užitkový vůz ZEBRA. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?
Potřebovali jsme pro naši obec, která má 1500 obyvatel a délku místních komunikací v obci a chatové oblasti 10 kilometrů, koupit nové komunální vozidlo střední velikosti s možností zimní i celoroční komunální údržby. Předchozí vůz jiné značky, který jsme 5 roků využívali byl již v havarijním stavu a náklady na jeho opravu a zprovoznění byly značné. Velkou roli v rozhodování bylo také to, že jsme si vůz mohli prohlédnout přímo na pobočce AGROTEC a.s. v Brně.
 

Zebra-a-udrzba.JPG

Jak vozidlo ZEBRA v současné době využíváte? V čem vidíte jeho výhody pro vaši obec?
Vozidlo jsme zakoupili v lednu 2020 a měli jsme možnost ho využít při zimní údržbě místních komunikací. Velkou výhodou užitkového vozu ZEBRA je jeho velikost (něco mezi multikárou a nákladním vozidlem) a to, že řidiči stačí řidičské oprávnění skupiny B.

Jste spokojeni s jeho provozem? Je obtížné ho ovládat?
Ovládání je jednoduché a naučí se ho každý i ten, kdo nemá zkušenosti s řízením nákladního vozidla. Provoz zatím nemůžeme hodnotit.

Na vozy ZEBRA je možné nainstalovat přes čtyři desítky nejrůznějších nástaveb. Uvažujete, že si pořídíte ještě nějakou další?
To byl také jeden z důvodů, proč jsme se pro užitkový vůz ZEBRA rozhodli. Již máme zakoupenou radlici a sypač a objednaný kontejner na svoz komunálního odpadu z chatové oblasti.  Do budoucna určitě budeme pořizovat další nástavby dle požadavků zaměstnanců údržby.
 
Zebra-nadstavba.JPG

Jak jste spokojeni se servisem, který vám jako svému zákazníkovi poskytuje AGROTEC a.s.?
Při koupi vozu prodejce vše potřebné zařídil a při předání nás odborný personál seznámil se všemi funkcemi vozu. Vzhledem k tomu, že je vozidlo nové, nemáme možnost ještě hodnotit servis vozu ale budeme rádi, když se přijdete zeptat příští rok na jaře, kdy budeme mít vůz rok v provozu.
 
Děkujeme za rozhovor 
Více o vozu ZEBRA