18. března proběhlo slavnostní předávání úplně prvních vozů na Slovensku s pohonem na zkapalněný zemní plyn. Převzala je společnost Bioway s.r.o. Košice. Předáno bylo 15 nových LowDeck tahačů Stralis NP.
Novou ekologickou flotilu Bioway tvoří identické Low Deck tahače IVECO Stralis AS440S46 T / FP LT s pohonem na LNG. Motor Cursor 13 NP se zdvihovým objemem 12,9 litru dosahuje maximálního výkonu 460 k a největšího točivého momentu 2000 Nm. Převodovka je automatizovaná HI-Tronix. Vozidla jsou vybavená dvěma 400 litrovými nádržemi na zkapalněný zemní plyn a mají dojezd na jedno naplnění až 1150 km. Kabina je samozřejmě ve verzi pro dálkovou dopravu a poskytuje vysokou úroveň komfortu při práci i odpočinku. Vozidla s točnou ve výšce 900 mm budou táhnout velkoobjemové návěsy.
Společnost Bioway se sídlem v metropoli východního Slovenska působí v mezinárodní kamionové dopravě a spedici. Na svém LNG projektu začala pracovat před před sedmi lety. Výsledkem této práce bylo získání dotací z CEF-Transport výzvy, s pomocí které má firma zájem vybudovat 6 L-CNG čerpacích stanic v České republice a na Slovensku, 4 zkapalňovací závody na produkci bioLNG a LNG a obstarat 80 LNG tahačů. Pro vozidla Stalis NP s pohonem na LNG se košická firma rozhodla především s cílem redukovat emise z provozu těžkých nákladních vozidel a zároveň snižovat náklady na podnikání.
Momentálně Bioway disponuje pronajatou mobilní LNG čerpací stanicí, která je v současnosti umístěna v prostorách společnosti v Košicích. Nicméně do konce roku by již měly stát první stacionární L-CNG čerpací stanice. Ze šesti jimi plánovaných budou čtyři umístěny v České republice (na dálnicích D1, D5 a D8) a dvě na Slovensku (Košice a Bratislava), přičemž všechny budou přístupné veřejnosti a bude na nich možné kromě bioLNG a LNG natankovat i bioCNG respektive CNG .
Éra zkapalněného zemního plynu v dálkové kamionové dopravě oficiálně započala na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel IAA 2016, kde měl výstavní premiéru model IVECO Stralis NP s pohonem na CNG nebo LNG. Nabídl výkon, potřebný akční rádius, komfort jízdy i podmínky pro odpočinek po práci. Ve verzi LNG s dojezdem až 1500 km dosáhl Stralis NP palivovou samostatnost, která odpovídá požadavkům dálkové kamionové dopravy s tradičním pohonem. Jeho devítilitrový motor na LNG / CNG dosahoval při tomto druhu paliva nejvyšší výkon 400 koní a točivý moment 1700 Nm. To odpovídalo poměru 10 koní na 1 tunu nákladu, což je standard pro pohon jízdních souprav v dálkové dopravě.
Společnost IVECO tak odstartovala revoluci v oblasti plynových nákladních vozidel. Ještě před skončením veletrhu IAA 12016 si německá společnost Ludwig Meyer Logistik na stánku IVECO převzala symbolický klíč od flotily 20 tahačů Stralis NP a spustila pilotní projekt využití zkapalněného zemního plynu. Byl to první krok k uplatnění reálné alternativy nafty v těžké nákladní dopravě v Německu.
O rok později se už LNG bere jako vážná alternativa konvenčního paliva v průmyslu nákladní dopravy. V prosinci 2017 získal nový Stralis NP 460 ocenění Low Carbon Truck of the Year ve Spojeném království. Jde o úplně první vozidlo v dálkové dopravě využívající alternativní palivo, které nabízí dopravcům návratnost investice i možnost přispět k udržitelnosti.
Na IAA 2018 značka IVECO ve svém stánku na téma "Absolutně bez nafty" představila vlastní řešení pro udržitelnou dopravu s nulovými emisemi, které je dostupné na trhu již dnes. Nemohl tam chybět Stralis NP, který mezitím dostal třináctilitrový motor s výkonem 460 k a má stejné užitečné zatížení jako ekvivalentní nákladní vozidlo s pohonem na naftu a garantuje dojezd z Madridu do Frankfurtu bez zastávky na tankování.
Motor Cursor 13 NP generuje čistě a potichu stejný výkon a točivý moment jako dieselové motory Euro VI které jsou v současné době používané v regionální a mezinárodní nákladní dopravě. Přitom překonal původní rekordy vytvořeny Cursor 9 NP - poskytuje o 18% větší točivý moment, o 15% větší výkon a nejlepší poměr výkon / hmotnost ve své třídě. Díky nové funkci "tichý režim 71 dB (A)" je tento motor ideální i pro nasazení ve městě a noční rozvoz zboží.
Parametry, které lámou rekordy: Stralis NP s pohonem na LNG je obzvláště ohleduplný k životnímu prostředí. Ve srovnání s konvenčním truckem produkuje o 95% méně CO2, výfukové plyny obsahují o 90% méně NO2 a až o 99% méně pevných částic. Přitom úspora paliva je dvacetiprocentní, a tedy i náklady na palivo jsou při tomto alternativním pohonu zredukovány o 20%.
A navíc- v roce 2019 a 2020 dopravci, kteří provozují nákladní vozidla na zemní plyn, neplatí v Německu žádné mýtné poplatky. Úspora tak může dosáhnout až 30 000 eur ročně!