Společnost AGROTEC zahájila zkušební provoz mobilní plnicí stanice LNG a vy tak máte možnost vyzkoušet společně s námi revoluční nákladní automobil IVECO Stralis NP. Za zkratkou NP se skrývá opravdová moderní a ekologická alternativa k tradičním fosilním palivům, kde při porovnání dominuje především výrazně lepší ekonomikou provozu. Mohlo se stát, že jste měli zájem vyzkoušet si provoz na zkapalněný plyn, ale odradila vás vzdálenost k nejbližší stanici, která se nachází až 180 Km od Hustopečí a je na Slovensku. To už je ale minulost! První plnící stanici na Moravě naleznete právě v AGROTECU v Hustopečích u Brna, hned vedle čerpací stanice AGROTEC Point. Ale pozor, nejedná se zatím o veřejné plnící místo. Stanice slouží v tomto období pro plnění našich testovacích vozidel.
A proč vůbec LNG?
Hlavním rozdílem pohonu LNG od CNG je ve formě. Klasický zemní plyn je stlačený pod tlakem více než 200 barů, ale LNG je plyn zkapalněný (liquified natural gas) a to při neuvěřitelných -162 °C.
Je zkapalňován ihned po
vytěžení a jeho doprava pak musí probíhat ve
speciálních izolovaných
tancích. Předností takové formy skladování je, že
LNG zaujímá až
několikanásobně menší objem než plyn
stlačený (CNG) a to znamená, že jste schopni se
stejnou nádrží ujet mnohem
dále. Jen pro tento rok je v plánu vybudování
137 plnících míst po
Evropě.
Důvodů, proč je
Stralis NP revoluční je hned několik, zejména je to však
dojezdová vzdálenost a
výkon. S dojezdovou vzdáleností
1 500 Km se
vyrovnává vozidlům na tradiční pohon a
posouvá tak dálkovou přepravu s
LNG na úplně
jinou úroveň. Bonusem je pak
přistup do center měst, kde mohou být omezující zákony pro vjezd díky
hlukovým a
emisním normám nebo
úlevy na poplatcích ve vybraných zemích.
Německý federální parlament totiž již schválil zákon, který
osvobozuje elektrická a plynová vozidla od ekologické části
dálničních poplatků. Z pohledu čísel se jedná o úsporu
135€ za každých 1 000 km, jak jsme uvedli v naší aktualitě
Jezděte na plyn a neplaťte daně. Také
Polský prezident Andrzej Duda v loňském roce
podepsal zákon o
nulové sazbě spotřební daně pro
tento typ vozidel. A nemusíme chodit ani za hranice abychom našli výhody. Protože i naše vláda předložila návrh na
50% snížení dálničních poplatků pro
elektrická a
plynová vozidla s plánovanou platností od roku
2020 a stejně jako v případě
Německa i s
dvouletou platností.
Z pohledu výkonu nemá Stralis NP na trhu v současné době konkurenta, protože přináší až o 17% více síly a o 6% vyšší točivý moment než vozy jiných značek. Zvládá totiž 460 koní a 2 000 Nm kroutícího momentu, což je stejně jako jeho naftová varianta. Jenže tak činí s rozdílem 43% úspor a to i díky tomu, že má jednoduchý systém zpracování spalin bez AdBlue, filtru částic nebo aktivní regenerace. Komfort, praktičnost a pohodlí je zásluhou dálkové kabiny Hi-Way, která byla použita u oceněného vozidla s titulem „mezinárodní nákladní vůz roku 2013“. Užívat si tak můžete tichého vnitřního prostředí, ergonomie řízení, ovládání vnitřního klimatu nebo propracovaného infotainmentu.