O víkendu 17. září se v Mladé Boleslavi jel už čtyřicátý ročník závodu ŠKODA ECONOMY RUN s podtitulem Kolik vám to bere. Závod, kde se jede hlavně „na spotřebu“. Na startu i naši dva kolegové – Martin Mikšík a Lukáš Manca. Ten už se jednou závodu účastnil, v roce 2015 se stejným vozem. „Jel jsem to s kamarádem, který už není mezi námi, a tak to pro mě byla i hezká vzpomínka na něj. Tehdy jsme se soustředili hlavně na spotřebu, takže čas, který jsme tehdy zajeli, byl mizerný,“ vzpomíná Manca. Tentokrát si proto dali s Martinem jasný cíl – stihnout i časový limit.
Trasa první etapy závodu vedla z Mladé Boleslavi kolem České Lípy a Liberce, končila ve Vrchlabí. „Cíl byl v závodě škodovky, kde se vyrábí převodovky, i to bylo hodně zajímavé,“ říká Lukáš. Pak se v druhé etapě jelo kolem Nymburka zpátky do Mladé Boleslavi. Celý závod měl 326 kilometrů, jezdci ho měli stihnout zajet za šest hodin. „Bylo to poměrně náročné: hlídat spotřebu, průměrnou rychlost a navigovat, což skvěle zvládal Martin,“ říká Lukáš.
Martin Mikšík zase říká, že nejlepší na spolupráci s Lukášem bylo to, že si podobný postup vůbec neplánovali. „Vyplynulo to ze situace. Každý zkrátka věděl, co má dělat. Automaticky. Jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit této soutěže právě s Lukášem,“ říká Martin Mikšík. „Na to, že to bylo naše poprvé, jsme se úžasně doplňovali.“
Trasa vedla v kopcovitém terénu. Kluci jeli závod se škodovkou, nafťákem Lukáše Mancy, rok výroby 2008, auto mělo najeto přes 400 tisíc kilometrů. „Chtěli jsme ukázat, že i se starším vozem se dá jet úsporně. Myslím, že se nám to povedlo. Stihli jsme i čas, přijeli jsme dokonce o devět minut dřív, se spotřebou 4,6 litrů.“
Skončili jednadvacátí ze třiadvaceti. V první etapě totiž udělali chybu. „U Liberce jsme se drželi skupinky vozidel, kde byl i vítěz minulého ročníku. Jeli jsme za ním a tím pádem jsme se tolik nemuseli soustředit na navigování, protože jsme zkrátka jeli za nimi. Jenomže právě u Liberce udělal vedoucí skupiny chybu v navigaci,“ krčí rameny Lukáš. Posádky začaly zjišťovat, že něco nehraje. „Rozprchly se doleva, doprava, nedokázali jsme se rychle zorientovat, a tak jsme si zajeli. Musím ale pochválit Martina, zachoval chladnou hlavu, vrátili jsme se na poslední pozici, kterou měl poznačenou a pak už jsme cestu trefili.“
I tak dopadla první etapa podle Martina velmi dobře. „Až na zmíněné špatné odbočené kvůli naší nepozornosti, kde jsme získali ztrátu cca 8 minut, a celkovou ztrátu cca 15 minut,“ upřesňuje Martin. Spotřeba se po první etapě pohybovala okolo 3,7 litru.
Osudnou byla etapa druhá. „Jelikož jsme věděli, že nás tlačí čas, musel Lukáš jet poměrně rychle, což se také podepsalo na konečné spotřebě. Musím podotknout, že nastavený čas byl opravdu brutální. Jízdou na spotřebu to šlo stihnout opravdu jen tak tak,“ komentuje průběh závodu Martin. Navíc se cestou zpět jelo trasou většinou přes vesnice a kopce, takže pokud se objevil volný rovný úsek, musel Lukáš prostě přidat. „Ovšem v rozumné míře, jelikož se hlídalo také dodržování rychlostních limitů. V druhé etapě jsme předjeli další 3 účastníky,“ směje se Martin. „Ale bylo to celé skvělé poučení do dalšího ročníku,“ přitakává mu Lukáš.
Proč to dělají? „Baví nás to, chtěli jsme to zkusit a něco dokázat. A taky reprezentovat AGROTEC Group! Byli jsme vidět,“ říkají oba.
V cíli měl Lukáš euforii: „Po šesti hodinách jízdy jsem se totiž snažil dopočítat, kolik času nám chybí, ale byl jsem už tak unavený, že mi to nešlo. Zachránil to Martin, spočítal, že máme ještě 9 minut. Byl jsem nesmírně rád.“
Závodilo celkem padesát vozů, z toho 23 účastníků v kategorii Diesel. Vítěz ujel se spotřebou 2,42 litrů. „My jsme měli vlastně jednou tolik. Bylo vidět, že mají najeto, se spotřebou to ale hnali i do extrémů,“ shodují se oba